Ραδιοφωνική συνέντευξη ΥΝΑΝΠ, κ. Θοδωρή Δρίτσα στο Νίκο Ευαγγελάτο Παραπολιτικά 90.1 FM

ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Πρώτα απ’ όλα, πάλι η μεταναστευτική ροή αυξήθηκε, τα σύνορα έκλεισαν από τους Σκοπιανούς και βλέπω στο λιμάνι του Πειραιά ή στο Καστελόριζο και αλλού, πολλούς πρόσφυγες και μετανάστες. Πως το αντιμετωπίζετε αυτό τώρα;
 
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Ευαγγελάτο, είναι άλλο η πραγματικότητα και άλλο  κάποιοι τίτλοι που δημιουργούν ανησυχία και εντυπωσιασμό και κάποιες δηλώσεις  πολιτικών στελεχών, κυρίως της αντιπολίτευσης. Είχαμε μια συζήτηση, προχθές, στη Βουλή με τον κ. Κικίλια, έδωσα τις εξηγήσεις που υπεύθυνα πρέπει να δοθούν. Επί του προκειμένου, πράγματι από χθες και μέχρι σήμερα τα ξημερώματα, στο λιμάνι του Πειραιά, εξαιτίας των ισχυρών ανέμων που είχαμε τις προηγούμενες μέρες και της βελτίωσης του καιρού, συνέπεσε να έρθουν 3 πλοία ταυτόχρονα, μεταφέροντας πρόσφυγες και μετανάστες σε ένα αριθμό, θα σας το πω με ακρίβεια,  4.427. Αυτό για λίγες ώρες, όντως, δημιούργησε μια επιβάρυνση στο λιμάνι, τίποτα παραπάνω.  Ένα σχέδιο που το έχουμε εξαγγείλει,  προϊόν ευρύτατων συσκέψεων, που το προηγούμενο διάστημα- δημοσίως έχουν αυτά γίνει γνωστά, δημοσιογράφοι ήταν παρόντες- με τους δημάρχους, με την Περιφέρεια, με την Αστυνομία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία, ετέθη σε εφαρμογή. Αυτή τη στιγμή, το λιμάνι του Πειραιά είναι σε απόλυτη ηρεμία. Λίγες ώρες διαχείριση,  που έπρεπε να γίνει σε αυτή τη συγκυριακή υπέρ-επιβάρυνση του λιμανιού, τίποτα παραπάνω.
 
Το ερώτημα είναι τι θα γίνει μετά, με Σκοπιανούς και όλους τους υπόλοιπους;
 
Αυτά είναι σοβαρότατα ζητήματα, δεν υπάρχει αμφιβολία, είναι εξελίξεις πάρα πολύ άσχημες  που ελπίζω να μην επιβεβαιωθούν. Η Συμφωνία προχθές στις Βρυξέλλες , δε δίνει το δικαίωμα σε κανένα να προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες. Είναι μια ανοιχτή μάχη που δίνει όλη η Ευρώπη και όχι μόνο η χώρα μας.  Η χώρα μας έχει το «προνόμιο»-εντός εισαγωγικών- να είναι η πρώτη χώρα που δέχεται τις μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές, έχει το μεγαλύτερο βάρος και έχει δώσει και τα πιο πολλά, σε όλη αυτή την υπόθεση.
 
Επειδή εδώ λοιπόν, γίνεται μια προσπάθεια να ελεγχθεί η ροή, πρώτα από όλα θα ήθελα την πολιτική σας θέση. Το ΝΑΤΟ στο Αιγαίο και οι περιπολίες οι Τούρκικες και οι δικές μας, η παρουσία του ΝΑΤΟ, θεωρείται είναι θετική;
 
Η παρουσία ενός Διεθνούς  Στρατιωτικού Οργανισμού, για το προσφυγικό, ποτέ δεν ακούγετε καλά. Η αναγκαιότητα επιβλήθηκε μέσα από την αντιφατική κατάσταση που ζούμε και τα πολύ δύσκολα φαινόμενα που αναπτύσσονται σ’ όλη την Ευρώπη και σ’ όλο τον κόσμο και φυσικά συνδέονται με τις εξελίξεις στη Συρία στο Ιράκ, στις περιοχές αυτές που ο πόλεμος καλά κρατεί, έστω και αν έχουν αρχίσει οι ειρηνευτικές συνομιλίες. Μέχρι στιγμής, αυτό που δέχτηκε η Ελληνική Κυβέρνηση, είναι η παρουσία των πλοίων του ΝΑΤΟ, να βοηθά ώστε να αποτρέπεται η ανεξέλεγκτη ροή προσφύγων και μεταναστών από τα τουρκικά παράλια και μάλιστα με όρους και κανόνες που θέτουν σε μεγάλο βαθμό κινδύνου τη ζωή αυτών των ανθρώπων. Δηλαδή, υπερφορτωμένα και επισφαλή πλοία, όλη αυτή η υπόθεση που ξέρουμε ότι από το Σεπτέμβριο έχει στοιχίσει τη ζωή σε περίπου 300 ανθρώπους. Αυτό αν επιτευχθεί, θετικό θα είναι. Αλλά δε μπορεί να είναι το μόνο. Αυτό δε λέει τίποτα, αν δεν συνοδευτεί και από ασφαλείς οδούς, διόδους, όσων έχουν τα δικαιώματα των προσφύγων, όπως τα προβλέπει η Σύμβαση της Γενεύης  του 1951. Εκεί, πρέπει η Τουρκία να πεισθεί, να αναπτύξει δομές καταγραφής και αναγνώρισης, αυτών των δικαιωμάτων για τους πρόσφυγες και στα δικά της εδάφη.
 
Δέχεται μια κριτική, πολιτική, η Κυβέρνηση ότι ζήτησε την παρουσία του ΝΑΤΟ στα σύνορά μας… 
 
Σας εξηγώ, η ζωή διαμορφώνει συνθήκες που κανείς αναγκάζεται να κάνει πράγματα, που σε άλλες εποχές δεν θα τα επέλεγε. Έχει σημασία, τι είδους ρόλο θα αναλάβουν τα πλοία του ΝΑΤΟ και εκεί πράγματι μέχρι στιγμής, η Ελλάδα έχει θέσει ζητήματα και έχουν γίνει σεβαστά. Ελπίζω ότι θα συνεχιστεί και στο μέλλον αυτή η κατεύθυνση… Θα μου επιτρέψετε και για το Καστελόριζο ένα σχόλιο, επειδή είναι πολύ ευαίσθητο θέμα. Εξήγησα και στον κ. Κικίλια στη Βουλή, ότι μόλις είχαμε την ελάχιστη ένδειξη μιας σχετικής αύξησης εισερχομένων προσφύγων και μεταναστών στο Καστελόριζο κινητοποιήσαμε, μη λέω μεγάλα λόγια, νομίζω με άριστο τρόπο, όλα τα μέσα που είχαμε στη διάθεσή μας.  Σε πολύ λίγες ώρες αποφορτίστηκε το Καστελλόριζο. Χθες, ήταν 51 άτομα, προστέθηκαν άλλα 64 άτομα και σήμερα και αυτά θα μεταφερθούν κανονικά.
 
Αυτές οι περιπολίες που θα κάνει και το ΝΑΤΟ πότε θα αρχίσουν κανονικά; Ποτέ θα αρχίσουν να αποδίδουν καρπούς ; Γιατί βλέπουμε λίγο έπεσαν οι άνεμοι, λίγο καλοσύνη έκανε και άρχισαν πάλι να περνάνε με το ρυθμό που πέρναγαν τον Οκτώβρη.
 
Δεν είναι ακριβώς ο αριθμός του Οκτωβρίου. Ο αριθμός είναι αυξημένος σε σχέση με τον Ιανουάριο, έχω αναλυτικά όλα τα στοιχεία, για όποιον ενδιαφέρεται και για κάθε νησί ξεχωριστά και σας βεβαιώνω ότι και το Υπουργείο Ναυτιλίας, αλλά και το αρχηγείο του Λ.Σ, τα παρακολουθούμε νυχθημερόν και ανά ώρα.
 
Αυτός ο καινούργιος μηχανισμός πότε θα αρχίσει να αποδίδει; Έτσι όπως έχουμε καταλάβει περιπολούν οι Τούρκοι από εκεί, εμείς από εδώ και στη μέση τα Νατοϊκά και όταν εντοπίζεται μια βάρκα θα την στέλνουν πίσω. Αυτό από πότε θα αρχίσει να γίνεται;
 
Δεν νομίζω ότι έχουν αποσαφηνιστεί ακόμα πλήρως όλα τα επιχειρησιακά στοιχεία. Είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την πλήρη αποσαφήνισή τους. Νομίζω ότι είναι ζήτημα του επόμενου 10ημέρου.
 
Να έρθουμε τώρα στην πώληση του λιμανιού, άλλο πολιτικό θέμα. Είχατε ζητήσει και κάποια στοιχεία παραπάνω, είχατε τις πολιτικές σας ενστάσεις, κρυφό δεν είναι. Έχει κλείσει το θέμα;
 
Εχθές, υπήρχε ένα δημοσίευμα σε μεγάλη Κυριακάτικη εφημερίδα, από το οποίο έχουν γεννηθεί, από ότι ακούω και παρακολουθώ, δημοσιεύματα, δηλώσεις πολιτικών, ο κ. Κεδίκογλου, ο κ. Κικίλιας το πρωί, μια συγχορδία, ότι ο Δρίτσας, από την πίσω πόρτα, καταργεί την αποκρατικοποίηση. Ο Δρίτσας είναι ο Δρίτσας, δεν έχει σημασία, εκείνο που έχει σημασία είναι η Κυβέρνηση. Δεν ισχύει τίποτα από όλα αυτά, έτσι όπως δημοσιεύεται. Ο ΟΛΠ, μέχρι τώρα με πλειοψηφία του Δημοσίου, έχει δισυπόστατο ρόλο, είναι και εμπορική επιχείρηση,  Ανώνυμη Εταιρεία, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο και Δημόσια Αρχή Λιμένα, Port Authority, όπως είναι ο διεθνής όρος. Από τη στιγμή που ιδιωτικοποιείται, που το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών περνάει σε ιδιώτη, δεν είναι δυνατόν ο ιδιώτης, αυτό είναι αυτονόητο, να αναλάβει και το ρόλο της Δημόσιας Αρχής Λιμένα. Η Δημόσια Αρχή κάθε λιμανιού, υπάρχει σε όλη την Ευρώπη, σε όλη την Αμερική, σε όλο τον κόσμο. Είναι λοιπόν αναγκαίο, παραδεκτό, είναι και μέσα στη συμφωνία με τους δανειστές, ψηφισμένο από τη Βουλή, ότι θα ιδρυθεί Δημόσια αρχή Λιμένα, γιατί ακριβώς δεν μπορεί να λειτουργήσει κανένα λιμάνι στον κόσμο, χωρίς αυτή την Αρχή. Το έχουμε εξαγγείλει, είναι γνωστό, είναι στη συμφωνία και το Υπουργείο, ως οφείλει, προετοιμάζεται για να θεσμοθετήσει αυτή τη νέα Δημόσια Αρχή Λιμένα, γιατί ο ΟΛΠ δεν μπορεί πλέον να είναι τέτοια. Είναι απολύτως παραδεκτό διεθνώς, δεν είναι κάτι ξεχωριστό, που να το κάνει ο Δρίτσας, που να το κάνει ο ένας ή ο άλλος. Πάνω σε αυτή την ορθολογική βάση κινούμαστε και ξαφνικά κάποια περίεργα δημοσιεύματα, είτε από άγνοια, είτε από σκοπιμότητα, προβάλλουν άλλου είδους ερμηνείες. Τις παρακολουθούμε, αλλά εγώ σας δίνω την έγκυρη απάντηση, πως έχει το θέμα.
 
Να προσπαθήσω να το αποσαφηνίσω αυτό. Το δημοσίευμα ήταν στην Καθημερινή χθες. Εκεί λοιπόν περιγράφεται ένα νομοσχέδιο το οποίο προωθείτε εσείς προς ψήφιση στη Βουλή, που φτιάχνει αυτή την Αρχή. Εντόπισε, η εφημερίδα, μεταξύ άλλων, ορισμένες διατάξεις, ας πούμε για το άρθρο 16, ότι θα υπάρχει διαμόρφωση και εισήγηση προς τον Υπουργό προτάσεων, για την επιχειρησιακή και επιχειρηματική ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του λιμένος;
 
Το κείμενο που δημοσιεύει η Καθημερινή, δεν είναι ένα κείμενο που το Υπουργείο έχει ούτε καν, ως προσχέδιο, για το σχέδιο νόμου, που έχουμε υποχρέωση και σας είπα, θα καταθέσουμε το επόμενο διάστημα. Είναι ένα κείμενο εργασίας το οποίο, μέσω ΤΑΙΠΕΔ προφανώς- γιατί αυτό το κείμενο εργασίας, αυτός που το συνέταξε το είχε δώσει στο ΤΑΙΠΕΔ,-διοχετεύθηκε, ως μη όφειλαν οι άνθρωποι αυτοί, ως κείμενο του Υπουργείου. Δεν πρόκειται για αυτό, δε θα μπω στις λεπτομέρειες. Το κείμενο αυτό έχει πολλά σημεία, τα οποία μπορεί να είναι και θετικά, αλλά δεν πρόκειται για ένα κείμενο του Υπουργείου.
 
Η συνολική απορία είναι, αν στον ιδιώτη που η Ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει  αυτήν την επένδυση θα δοθούν οι ελευθερίες, αλλά και ο έλεγχος, το τονίζω, γιατί παντού στον κόσμο, όπου έχουμε τέτοιες επενδύσεις υπάρχει έλεγχος, για να αποδίδουν αυτές οι επενδύσεις…
 
Κύριε Ευαγγελάτε, δεν θα προσθέσω τίποτα. Ακριβώς αυτό που θέτετε είναι. Ας έρθει όποιο κόμμα της αντιπολίτευσης θέλει και να πει ότι δε χρειάζεται έλεγχος.
 
Θα του δώσετε όλες τις ελευθερίες που θα  χρειαστεί , ώστε να κάνει αυτή την επένδυση;
 
Ο διαγωνισμός έγινε και κανένας δε διανοείται ότι θα ακυρώσουμε τους όρους του διαγωνισμού. Ο διαγωνισμός όμως, δε συμπεριέλαβε τα πάντα. Συμπεριέλαβε τα στοιχεία της διαγωνιστικής διαδικασίας, αυτά ισχύουν. Από εκεί και πέρα, όπως το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ έχει ανακοινώσει, θα ελεγχθούν από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αν το ελεγκτικό Συνέδριο κάνει παρατηρήσεις βελτιώσεων και διαφοροποιήσεων, υποχρεούμαστε όλοι να τις κάνουμε. Θα ελεγχθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, επίσης υποχρεούμεθα. Θα υπάρξει και στάδιο διαβούλευσης, όπως η διεθνής πρακτική το επιβάλλει και θα δούμε τι βελτιώσεις, σε διάφορα επίπεδα μπορούν να γίνουν, μέχρις ότου υπογραφεί η συμφωνία-δεν έχει υπογραφεί αυτή τη στιγμή η συμφωνία, έχει γίνει μόνο η διαγωνιστική διαδικασία- και φτάσει στη Βουλή η τελική συμφωνία προς ψήφιση. Αυτά είναι προβλεπόμενα στάδια διεθνώς παραδεκτά και δεν έχω κανένα δικαίωμα να μην τα υπερασπιστώ, αυτά τα στάδια και να μην προσπαθήσω, ως υπεύθυνος υπουργός μια κυβέρνησης, οποιασδήποτε κυβέρνησης, να τα τηρήσω και να τα προωθήσω.
 
Χρονικά πότε το βλέπετε να καταλήγει αυτό; Πότε θα φτάσει στη Βουλή;
 
Η δική μου εκτίμηση, όπως είχα δηλώσει προ ημερών, ήταν μετά το τέλος Απριλίου. Με πρόλαβε το ΤΑΙΠΕΔ το ίδιο, πριν δυο μέρες και ανακοίνωσε ως εκτιμώμενη τελική ημερομηνία, τα τέλη Ιουνίου. Δεν ξέρω πώς τα εκτιμά το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ καθυστερεί  πιο πολύ φαίνεται, από ότι καθυστερώ εγώ.
Σχετικά αρχεία: 

Κατηγορία:


Wildcard SSL