Συνέντευξη Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρή Δρίτσα στο Ρ/Σ Κανάλι Ένα, στους δημοσιογράφους N. Μπαρδούνια –Π. Κασσιμάτη την Πέμπτη 15/09/2016

Συνέντευξη Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρή Δρίτσα στο Ρ/Σ Κανάλι Ένα, στους δημοσιογράφους N. Μπαρδούνια –Π. Κασσιμάτη την Πέμπτη 15/09/2016

 

Ν. Μπαρδούνιας:

Να ξεκινήσουμε κύριε Υπουργέ με τις συζητήσεις για τα προαπαιτούμενα είναι σε εξέλιξη. Η 2ηαξιολόγηση ξεκινάει. Ουσιαστικά ο κ. Κατρούγκαλος είπε ότι έχουμε μεγάλη διαφορά με το ΔΝΤ. Το ερώτημα που καλοπροαίρετα θα έθετε ο καθένας είναι, αν θα μπορέσουμε να βάλουμε μια κόκκινη γραμμή, χωρίς να γίνει ροζ ή να ασπρίσει τελείως στο θέμα των εργασιακών ή θα βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση μετά από κάποιες εβδομάδες, να πούμε παλέψαμε, αλλά δεν πετύχαμε τίποτα;

Είναι όντως από τα πιο σημαντικά ζητήματα αυτής της φάσης διαπραγμάτευσης. Άλλωστε μήνες τώρα, όλοι μας και στο πιο υψηλό επίπεδο ο Πρωθυπουργός το έχει επισημάνει και το έχει αναδείξει πριν φτάσουμε στο Σεπτέμβριο που άρχισαν όλες αυτές, οι πιο συστηματικές διαβουλεύσεις. Νομίζω ότι πολλές απόψεις μπορούν να τεθούν και τίθενται στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και Διεθνώς, αναφορικά με την ανάγκη διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της κάθε οικονομίας. Είναι αποδεδειγμένο και τεκμηριωμένο ότι, αν δει κανείς μονομερώς, όπως κάποιες απόψεις θέλουν να δουν την ανταγωνιστικότητα, μόνο από την πλευρά του κόστους εργασίας ή κυρίως στην πλευρά του κόστους εργασίας, αυτό είναι μια επιλογή που ούτε την ανταγωνιστικότητα ευνοεί. Ιδιαίτερα σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που η ανταγωνιστικότητα δεν εξαρτάται από την ποσότητα, αλλά από την ποιότητα και άρα από την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και μάλιστα του πιο εκπαιδευμένου και του πιο καταρτισμένου. Από αυτήν την άποψη, εμείς θα δώσουμε τη μάχη, όπως και ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε στη Θεσσαλονίκη, με βάση και επιχείρημα σταθερό, το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Το οποίο και αυτό κλονίζεται δεν υπάρχει αμφιβολία. Τα πράγματα είναι ρευστά και μεταβατικά διεθνώς. Όλα αυτά δεν είναι συζητήσεις εσωστρεφείς, ελληνικές μόνο ή μνημονιακές, είναι μια γενική συζήτηση με συνεπαγωγές, αποτελέσματα και διαμόρφωση συσχετισμών που γίνεται σε όλο τον κόσμο.

Ν. Μπαρδούνιας:

Κύριε Υπουργέ μια και θίξατε το θέμα της ανταγωνιστικότητας. Σαφώς η κυβέρνηση θέλει να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας. Ωστόσο η πλευρά των εργοδοτών, στην προκειμένη περίπτωση, στο δικό σας Υπουργείο, και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών με ανακοίνωση του κ. Βενιάμη προσφάτως είπε ναι εμείς θέλουμε νέους στα πλοία, αλλά η ανταγωνιστικότητα είναι πολύ σημαντική για να μπορέσει να επιβιώσει μια επιχείρηση. Αυτό λοιπόν δημιουργεί προφανώς πρόβλημα. Δεν πάμε σε κάποια συμφωνία. Απλώς πιάνομαι από εδώ για να το γενικεύσω.

Χαίρομαι που επισημαίνετε αυτήν την ειδική παράμετρο που αφορά την ναυτιλία. Να μου δώσετε την ευκαιρία να υπενθυμίσω σε όλους ή να πληροφορήσω για όσους δεν το ξέρουν ότι αυτό το θέμα, εκ μέρους της Κυβέρνησης ως υπουργός Ναυτιλίας, το έχω θέσει στις προγραμματικές δηλώσεις και του Φεβρουαρίου του 2015 και του Σεπτεμβρίου του 2015, στην τελετή παράδοσης-παραλαβής του Υπουργείου και τις δύο φορές και από τότε σε κάθε ευκαιρία. Με ανακοινώσεις, με δηλώσεις, με συνεντεύξεις, αλλά και με έμπρακτη πρωτοβουλία προς όλες τις πλευρές, μια και το Υπουργείο δε μπορεί να πάρει αποφάσεις. Δεν είναι θέμα νόμων και υπουργικών αποφάσεων, αλλά δίνει την πολιτική αν θέλετε προτροπή, για την σύναψη μιας νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που εκκρεμεί. Και τονίζω το ΣυλλογικήΣύμβαση Εργασίας, η οποία θα περιλαμβάνει, εκτός από τις ρυθμίσεις αναφορικά με συνθήκες εργασίας, δικαιώματα, μισθούς και όλα αυτά που κάθε συλλογική σύμβαση περιλαμβάνει, θα περιλαμβάνει και εγγυήσεις για δραστική, το τονίζω, δραστική αύξηση των ελλήνων ναυτικών στα πλοία με ελληνική σημαία και γενικότερα στα ελληνόκτητα πλοία. Αυτή τη συζήτηση την έχουμε κάνει αρκετές φορές ήδη σε όλο αυτό το διάστημα με την Ε.Ε.Ε. το Διοικητικό Συμβούλιο και τον Πρόεδρό της. Φαίνεται να ωριμάζουν αυτά τα πράγματα και η δήλωση του κ. Βενιάμη χαιρετίστηκε και από εμένα με δήλωσή μου εν συνεχεία, ακριβώς για να τονίσω ότι όλα αυτά έρχονται ως ωρίμανση μιας ανάγκης της συγκυρίας, εξαιτίας της ανεργίας, αλλά και ανάγκης στρατηγικής. Η ναυτιλία, η ελληνική ναυτιλία και αυτό το παραδέχονται οι πάντες, αν χάσει το ανθρώπινο δυναμικό της θα πάψει μακροπρόθεσμα να είναι και ανταγωνιστική.

Π. Κασσιμάτης:

Αυτό είναι σημαντικό κ. Υπουργέ και ειδικά για τη χώρα μας και το επάγγελμα του ναυτικού γίνεται πιο ελκυστικό με αυτό τον τρόπο. Αυτό πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι αυτοί οι άξονες που είναι και στις προτεραιότητες της δικής σας στρατηγικής και πολιτικής στο Υπουργείο, πρέπει να γίνουν πράξη.

Η Κυβέρνηση και το Υπουργείο κ. Κασσιμάτη δε μπορεί να επιβάλλει τους κανόνες. Τα δύο μέρη πρέπει να συζητήσουν να προσέλθουν με τεκμηριωμένες θέσεις και με διεκδικήσεις ή απόψεις και να αναζητηθούν οι βέλτιστες λύσεις που θα οδηγήσουν σε Συλλογική, λέω και πάλι, Σύμβαση Εργασίας.

Π. Κασσιμάτης:

Ένας άλλος άξονας για τον οποίο προσπαθείτε και νομίζω θα καρποφορήσουν τα αποτελέσματα είναι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου σχετικά με τις άγονες γραμμές και με τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης στην υπόθεση αυτή.

Ν. Μπαρδούνιας:

Έχει προκαλέσει τη μερική αντίδραση της Ένωσης Ακτοπλόων έτσι;

Και σε αυτό το πεδίο, δηλαδή της ανάγκης επανεξέτασης, μετά από πολλά χρόνια, εφαρμογής του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες , η ανάγκη επανεξέτασης έχει τεθεί από όλες τις μεριές. Βέβαια, επειδή η συζήτηση δεν έχει αρχίσει οργανωμένα, δεν έχει διαφανεί τι εννοεί ο καθένας ακριβώς. Παρολ’ αυτά η ανάγκη υπάρχει. Δε μιλώ για ανατροπές. Μιλώ όμως, για την αξιολόγηση και την αξιοποίηση της εμπειρίας της εφαρμογής αυτού του συστήματος, που έχει τα καλά του, έχει και τα αρνητικά του. Προς αυτή την κατεύθυνση, το έχουμε πει με όλους τους τρόπους, πράγματι στο επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει αυτή η συζήτηση πιο συστηματικά. Υπάρχει ήδη και μια υποχρέωση. Είναι από τις θετικές υποχρεώσεις και υπάρχει ομάδα εργασίας των Υπουργείων Ναυτιλίας και Μεταφορών, που οι εργασίες της είναι σε εξέλιξη. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα πρέπει να έχουμε παρουσιάσει το Ενιαίο Σχέδιο Συνδυασμένων Μεταφορών, χερσαίων, αεροπορικών, ακτοπλοϊκών και σιδηροδρομικών. Αυτό είναι μία έλλειψη στην ελληνική πολιτεία, την οποία τρέχουμε να καλύψουμε και αυτά κινούνται σε θετική κατεύθυνση.

Ν. Μπαρδούνιας:

Ποια υπουργεία εμπλέκονται;

Κυρίως το Υπουργείο Ναυτιλίας και το Υπουργείο Μεταφορών.

Ν. Μπαρδούνιας:

Θα το προλάβουμε γιατί είναι μία απορία…

Θα το προλάβουμε. Είναι μια δουλειά που νομίζω ότι στο πρώτο της καταστάλαγμα, μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε διαμορφώσει ένα πλαίσιο, το οποίο διαρκώς πρέπει να εμπλουτίζεται, να παρακολουθείται και έτσι προβλέπεται άλλωστε. Από κει και πέρα, για την ακτοπλοΐα είναι αυτό που ανέφερα ήδη, η ανάγκη αξιοποίησης της θετικής και αρνητικής πείρας της εφαρμογής του συγκεκριμένου πλαισίου. Αυτό στο οποίο αναφερθήκατε είναι διάταξη νόμου σε σχέδιο το οποίο προ δύο μηνών είχε αναρτηθεί στη διαβούλευση και τώρα το επεξεργαζόμαστε και ελπίζω σύντομα να το καταθέσουμε στη Βουλή, που περιλαμβάνει την δυνατότητα, νησιωτικοί δήμοι με κάποια προνόμια, εντός ή εκτός εισαγωγικών, να μπορούν να αναπτύξουν ακτοπλοϊκή δραστηριότητα κυρίως τοπικής κλίμακας, αλλά και γενικότερα, ώστε να εξασφαλιστεί έτσι, η ακόμα καλύτερη κάλυψη κενών που το σύστημα μέχρι στιγμής δε μπορεί να εξασφαλίσει. Με την Ένωση Ακτοπλόων έχουμε άριστη συνεργασία, ειλικρινή και όσα ζητήματα τίθενται, τίθενται με καθαρούς όρους και όχι κάτω από το τραπέζι και τίθενται και δημοσίως, σε πολύ δημιουργικές συζητήσεις ακριβώς γιατί είναι ειλικρινείς, δεν κάνουμε παιχνίδια επιλογών συμφερόντων. Αντιμετωπίζουμε τους επιχειρηματίες της θάλασσας ,τους εργαζόμενους της θάλασσας, τους νησιώτες, την Αυτοδιοίκηση ως πυλώνες και παράγοντες της συνολικής ρύθμισης που πρέπει να γίνει, άρα παίρνουμε υπόψη τη γνώμη όλων. Τη γνώμη της Ένωσης Ελλήνων Ακτοπλόων την πήραμε και την αξιολογούμε, όπως αξιολογούμε όλες τις γνώμες που τίθενται σε αυτά τα ζητήματα.

Ν. Μπαρδούνιας:

Υπάρχει μια απορία κ. Υπουργέ και θέλουμε να μας στην εξηγήσετε αν γίνετε. Γιατί και η δική σας Κυβέρνηση και οι προηγούμενες δεν καταφέρανε ποτέ μέχρι σήμερα, μέσα στα πλαίσια που ορίστηκαν, να έχουν κάνει αυτά που συμφωνήσαμε με τους δανειστές μας; Ας πάρουμε την ιστορία με τα 2,8 δις. Είχαμε 15 προαπαιτούμενα, υλοποιήσαμε μόνο τα 2. Τρέχουμε σαν τρελοί για να προλάβουμε τις προθεσμίες. Γιατί δε μπορούμε ποτέ εντός των προθεσμιών να είμαστε έτοιμοι;

Κύριε Μπαρδούνια, ίσως αν κάνουμε εξειδικευμένη συζήτηση εντοπίζοντας σημεία, να αναδειχθούν και τέτοιου είδους καθυστερήσεις ή παραλείψεις ή οτιδήποτε. Η χώρα μας όμως και ίσως για πρώτη φορά, -επικαλούμαι πάλι την παρέμβαση του Πρωθυπουργού που αναφέρθηκε σε αυτό και στη Θεσσαλονίκη- για πρώτη φορά έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της απολύτως και προσέρχεται στο διάλογο και στη διαπραγμάτευση, ακριβώς ζητώντας και από τους εταίρους να ανταποκριθούν στις δικές τους υποχρεώσεις και δεσμεύσεις. Τώρα, αυτά που λέγονται προαπαιτούμενα έχουν πολλά πεδία και επίπεδα για την υλοποίησή τους και την εφαρμογή τους. Ένα πεδίο είναι το νομοθετικό, άλλο είναι το υπηρεσιακό. Άλλο είναι το διοικητικό, άλλο είναι το πρακτικό. Άλλο είναι ο συνολικός συντονισμός με επιλογές που έχουν αλληλοσύνδεση. Αν μιλάμε για αυτό, εντάξει δυναμικό πεδίο είναι. Και υποχρέωση να μην είχαμε, κάθε πολιτική στην εφαρμογή της, όταν τίθεται στην πράξη, όχι μόνο στη χώρα μας, διεθνώς, πρέπει να επανεξετάζεται. Αν υπάρχει ένα από τα σοβαρότατα προβλήματα αυτών των μνημονιακών πολιτικών είναι η δεσμευτικότητά τους. Η δεσμευτικότητα μπορεί να εξυπηρετεί αν θέλετε την ανάγκη τήρησης των συμφωνηθέντων –γιατί είναι πολλοί οι συμμετέχοντες στις συμφωνίες, είναι τα κράτη-μέλη, οι οργανισμοί κ.α. -αλλά για κάθε ορθολογική προσέγγιση για την παραγωγική ανασυγκρότηση μιας χώρας ή και για την διαχείριση των οικονομικών κάθε χώρας, ακόμα και ευημερούσας, το να μην υπάρχει δυνατότητα ευελιξίας σε αυτά, είναι εκτός κανόνων της ζωής, της πραγματικότητας. Ως εκ τούτου, πρέπει να δει κανείς ότι ναι, έχουμε τις δεσμεύσεις, έχουμε τις υποχρεώσεις, αλλά η ίδια η ζωή αναδεικνύει επ’ ωφελεία της χώρας, επ’ ωφελεία της οικονομίας, επ’ ωφελεία του ανταγωνισμού, διαρκώς νέες παραμέτρους. Η συζήτηση με τους θεσμούς γίνεται σε αυτήν την κατεύθυνση. Από την πλευρά μας, γιατί εμείς είμαστε οι προτρέχοντες για να θέσουμε τέτοιου είδους ζητήματα.

Π. Κασσιμάτης:

Θα δούμε τι θα γίνει. Γιατί ξέρετε πολλές φορές μπορεί κυβερνητικά στελέχη να προτρέχουν να αναφέρουν πράγματα που είναι στις καλές προθέσεις τους για να γίνουν αλλά από την άλλη μεριά προσκρούουν σε αυτά που λέμε προαπαιτούμενα και σε αυτές τις συνεννοήσεις και συζητήσεις που πρέπει να έχουν προηγηθεί για να μπορέσουμε μετά δυστυχώς να δώσουμε το πράσινο φως. Μακάρι να μη γινόταν αυτή η ιστορία, όχι μόνο για αυτή την Κυβέρνηση αλλά και για οποιαδήποτε για να μπορούσαμε και μονομερώς θα παίρνονταν αποφάσεις που θα γίνονταν πράξεις.

Κύριε Κασσιμάτη, η ελληνική οικονομία πριν μερικά χρόνια κατέγραφε σημαντικούς αναπτυξιακούς ρυθμούς, που αποδείχθηκε ότι παρόλη την ευφορία που επικρατούσε, εν τούτοις απεδείχθη ότι το οικοδόμημα στηριζόταν σε γυάλινα πόδια. Θυμίζω χρηματιστήρια, θυμίζω Ολυμπιάδες. Σε γυάλινες υποστηρικτικές πολιτικές και κατέρρευσε. Γιατί ήταν οικοδόμημα για λίγους, ήταν οικοδόμημα συγκυριακό, ήταν οικοδόμημα χωρίς σχέδιο, ήταν οικοδόμημα διαπλοκής, ήταν οικοδόμημα έξω από τους κανόνες οργάνωσης μιας πολιτείας και μιας κοινωνίας. Συγκυριακά κατέγραψε κάποιες επιτυχίες. Ωφελήθηκαν λίγοι από αυτές και οδηγηθήκαμε στην κρίση. Η κρίση είναι υπαρκτή και η Κυβέρνηση μας ανέλαβε, μετά από 5 χρόνια ύφεσης και κρίσης, να βγάλει τη χώρα από αυτήν την κατάσταση. Αντιλαμβάνεστε ότι η πορεία πρέπει να είναι σταθερή. Εμείς βρισκόμαστε ακριβώς σε αυτήν την αντινομία, να υλοποιούμε πολιτικές που δεν ήταν δικές μας επιλογές. Επιλέγουμε όμως, τη σταθερότητα ως προϋπόθεση και προαπαιτούμενο για να μείνει ανοικτή η δυνατότητα να κρατηθεί η ελληνική κοινωνία όρθια. Σε αυτό το δύσκολο συγκερασμό τόσων αντιφάσεων πορευόμαστε και νομίζω ότι με ψυχραιμία και με πείσμα αντιμετωπίζουμε τα πράγματα. Ελπίζω ότι αυτό πραγματικά θα οδηγήσει στο επόμενο διάστημα στα πρώτα σημάδια της ανάκαμψης.

 

Σχετικά αρχεία: 

Κατηγορία:


Wildcard SSL